tirsdag 11. juni 2013

Kos og kaos i frøsådden



For noen dager presenterte jeg vinnerne av de frøsådde plantene - de som allerede blomstrer og fyller i potter og bed.  Men jeg har sådd mye annet også (her og her), som ikke helt har nådd opp til topplassering ennå.

I mars sådde jeg noen akeleier som fikk stå i potter under snøen og noen som fikk stå inne. Ja det trodde jeg iallefall. De er større de som ble sådd inne i mars, men de likte dårlig å prikles, så mange har gått i komposten.  Etterhvert så ble de da litt større.  Men når jeg begynte å studere bladene så var det ikke akkurat så veldig likt akeleier. Det var spesielt påfallende når de pottene som hadde stått ute begynte å komme med frøblader. De lignet ikke.  Altså en klassisk nybegynnertabbe har skjedd - nemlig dårlig merking.  Det jeg hadde trodd var akeleier var de bortkomne Japanske lyktene som jeg trodde ikke ville spire.  Vel vel sånn kan det gå og hva skulle man ha gjort uten googles bildesøk...

Så nå har jeg en god del umerkede potter med akeleier.  Det blir en forundringspakke hva som er hva inntil de finner det forgodt å blomstre. Noen blå-hvite har jeg kontroll på, men de MacKanna og selvhøstede er en salig blanding.  Fine er de uansett !

Følgende sorter er sådd:

Miss MI Huish - det var veldig få frø i pakken og spireviljen var heller ikke helt på topp.
Mac Kanna
Selvhøstede -  helt vanlige akeleier
Blå og hvite .

De selvhøstede frøene var jeg noe mer raus med i såpottene, så der det spirer mange der er jeg ganske sikker på at det er akeleier fra skogshagen.

Zinnia Envy - sådde ikke veldig mange og 4 kommer fint
SpindelZinnna - 2 . forsøk - jo da noe kommer og er plantet ut.  Får håpe jeg har plukket nok snegler til at de overlever.

Praktvindel - den klatrer rundt i nettinggjerdet ved postkassene.  Blomstrer og blomstrer.

Solhatt - White swan - no show - og oppi komposten med seg.
Praktkrage - joda litt har skjedd i pottene - de trenger nok litt bedre plass og må pottes om, men de jeg har i hagen allerede er helt oppspist av snegler. Så her blir det nok frafall etterhvert tenker jeg.

Spansk svartfrø - tja - ingen kjempesuksess. 2 planter og disse skulle være så lette... Kanskje det kan ha med at sådden tørket litt ut for meg, men pytt, pytt. Nye sjanser kommer.

Recina - oljeplante - 4 frø - 100% spiring . Morsomt med resultater og nå har de flyttet ut i solveggen. Måtte de glede oss med flott bladverk utover sommeren.

Flittigelise - sådde 6 frø - 2 frøplanter. Den spireprosenten er ikke helt til å stole på eller så er det amatørgartneren det er noe galt med.

Riddersporer - rosa - jo de kommer seg fint !
Riddersporer blå er allerede plantet ut og er fortsatt ikke spist av snegler, jippi-

Erterblomst - høy og Erteblomst lav - ja full pott på begge to! I fjor fikk jeg ikke disse til. Kanskje roottrainers har litt for seg.

Blomkarse - 4 frø - 4 potter 100%.  Disse er nå plantet ut i hagen. Håper på at de vokser seg store og velter over kanten.

Praktsalvie - kjempehit - nå har de fått solplass ved rosene.  Sneglene liker dem også godt, så bladene er litt hullete..

Jeg har visst dilla på rødt i år jeg - en med god spirevilje og overlevelsesevne er Coreopsis tinctoria - Purpurøye ´Mahogny Midget´. 

Ullsalvie - blå, ganske god spiring tror jeg.  Jeg har noen potter med ukjent innhold, men jeg mener det er disse.  Jeg må skjerpe meg med den merkingen altså. 

Noe mer av de blå blomstene. Kjempeverbena, som ble sådd tidlig og kom sakte, men det ble da 7 gode planter av dem.  De er plantet mellom rosene i inngangsbeddet.

Ryllik - den tror jeg ikke at jeg fikk helt til.  Den er liksom bare blitt borte....

Toppamarant - selvhøstede frø fra planten som ikke ble spist av sneglene i fjor.  Ikke overvettes bra spiring, men to planter bor nå ute i hagen og er ikke spist av snegler.

Sommerblomster - direktesådd - kjempebra spiring - må nesten luke bort litt , jippi og uff og uff på samme tid.

Urter - nei - det er jeg ikke noe god på....


7 kommentarer:

  1. En herlig sammensetning av bilder. Jeg blir stum av beundring. Viktig å merke det man sår - og kanskje merke seg hva som går bra og hva som ikke kommer - og må i komposten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig på en måte, men så er det i grunnen greit om det ikke er helt etter boka også. Det som gir kick er vel når det spirer - etterpå så er det mer svingende hvor artig jeg synes det er å vanne akkurat passe og prikle...

      Slett
  2. Hehe, måtte le av potteforvekslingen, kjenner meg igjen der, ja :) Herlig kollage, så mye å studere at jeg jo aldri blir ferdig! Mye spennende du kan glede deg til her, og bortsett fra enkelte sommerblomster har vel mange god tid. Kos deg i kaoset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kosen består mest nå å kvitte seg med alle såpottene. Mye har havnet i blomsterbeddet og jeg kan ikke vente til jeg får ut resten. Jeg skal prøve meg på mer staudesådd til høsten/vinteren. Det har jeg ikke helt lykkes med så da må jeg liksom prøve enda litt ekstra... Sommerblomstene var nok aller morsomt siden de fleste jeg prøvde var ganske lette. Litt stolt over kjempeverbenaen - den trodde jeg lenge kom til å bli kompostmat, men de første plantene har overlevd sneglene så da får fler flytte ut.

      Slett
  3. Miss M.I.Huish tror jeg er humørsyk. Sådde henne første året jeg sådde mange akeleier.. 2 frø spirte og de døde påfølgende vinter. Sådde på nytt året etter, for jeg vil ha Missen sammen med Green Apples. da var det tilnærmet lik 100% spiring + overlevelse. Endte opp med at jeg kastet frøplanter etter alle som måtte ønske det fordi jeg fikk for mye.

    Forspiring innendørs på våren har ikke helt vært det store hos meg før, men i år ble det større suksess på nesten alt, etter jeg fikk opp plantelys på vaskerommet.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror kanskje jeg kan skimte to spirer for missen i spirekassen i skyggen, men de er uansett kommet en del kortere enn de selvhøstede frøene. Green Apples har jeg som frø og tenkte å prøve den . Sådde du innendørs eller lar du de stå ute under snøen? Eller var suksessen oppnådd ved innendørs + plantelys?

      Slett
  4. Gøy å lese! Jeg har heller ikke fått til White Swan - nesten litt godt å se at vi er flere. Det er nok ikke de enkleste frø å få til :)

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...