fredag 7. juni 2013

Sikre stikk fra frø

Jeg har på en måte glemt hele frøsådden og mye har allerede havnet enten på komposten eller i potter eller bed i hagen. I fjor var all sådd bare sorgen, men nå i år har det vært rene gartneriet i Eplehagehuset. 

Kriteriet for at vinnerne kåres er at faktisk har overlevd alle prøvelser nye spirer kan oppleve og at de nå kommer med blomster. 

Vinnerene fra dette årets frøsådd presenteres herved:
















































Cosmos 'Cotton Candy' - de var skikkelig villige og artige å så.

Peonvalmuer - PAPAVER LACINIATUM 'Rose Peony Poppy',  'Scarlet',   'Black',  'Swansdown' og  'Flemish Antique' - 5 sorter i mix. De har overlevd drukning , prikling og tørke, strutter nå ute i hagen.  De kommer med knoppene sine nå og gjemmer seg mellom alliumene på bildet. De ser ut som rene ugresset , men snart er den stygge andungen blitt til en svane.

Prydtobakk  'Grandiflora'  Nicotiana alata   - ja de vil ,  de dufter og de er digre. Neste år litt færre frø...






5 kommentarer:

  1. Det er fint at du skriver om hva du er fornøyd med av frø. Det er nyttig med sånne "anmeldelser" :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - jeg er jo totalt amatør så viktig med følelsen av mestring :)

      Slett
  2. Det var virkelig verdige frøvinnere:) Artig når sådden slår til. Jeg har vært veldig heldig i år også. I motsetning til ifjor. Tusen takk for navnehjelp til snøsløyfen. Googlet bilde og der traff det:):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har sådd mye forskjellig i år og mye gikk ikke veien, men lærer litt av det også. Bra jeg kunne være til hjelp. Har en gammel hage og da måtte jeg pent ta en jobb og lære meg hva jeg har.

      Slett
  3. Gøy med vinnere! Og flott at du tipser. Det er så herlig når det man sår, faktisk blir til noe.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...