fredag 14. juni 2013

Verbascum phoeniceum 'Flush of White' - Purpurkongslys





















































Staude med store elegante blomsterlys over en stor bladrosett, god i bed og krukker. 
Liker sol til lett skygge. 


Plassert langt bak i inngangsbeddet i den tro at den var høy.  Men denne er ganske lav ca 40 cm og ble dermed skjult av foranstående planter.  Dette er en veldig uniform og blomsterrik, hvitblomstret kongslys. Purpurkongslys er kortlivet eller toårig, men før de går ut, har de alltid selvsådd seg rikelig i bedet. Så frøene i juni for blomstring året etter. Sår du tidligere, kan du få blomstring samme år.

Gardenliving har frø fra denne til salgs og der har jeg også klippet informasjonen om Purpurkongslys.  Jeg håper biene gjør jobben sin og at jeg kan få mange små spirer fra denne elegante skjønnheten litt lengre framme i beddet heretter. 

5 kommentarer:

  1. Den var ny for meg. Søt blomst :)

    SvarSlett
  2. Dette er virkelig en koselig blomst og
    en vakker plante blant alle de andre staudene.

    SvarSlett
  3. Å, du er heldig! Jeg hadde en hvit orientkongslys, men sneglene gnafset den i seg før den rakk å blomstre. Så det ble med det ene forsøket. Flott plante!

    SvarSlett
  4. Nydelig!...trodde alle verbascum ble høye...men denne er rett så søt:)
    Ha en fin søndag:))

    SvarSlett
  5. Nydelig! Har ikke sett dette eksemplaret før. Virkelig flott!

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...