mandag 17. februar 2014

Det livner i lundar



Dette er kontrastenes tid. Bildene fra forrige innlegg tok jeg i går på hytta og disse er fra i dag i hagen hjemme.

Jeg våkner til fuglekvitter om morgenene nå.  Det er jo et tegn på at våren er nærmer seg.  Eplehagen er omtrent snøfri og det er liv å spore i de mange vekstene jeg har i hagen.  Det titter opp noen løkvekster her og der.  Men også en og annen staude har noen grønne blader.

På bildet øverst håper jeg det er ridderpore, men det kan også være en klokkeblomst - Campanula grossekii.  Den første har jeg sådd selv og den andre har jeg kjøpt som frøplante på hagemessen.  Riddersporen kom med en klarblå blomsterranke i slutten av sommeren i fjor. Klokkeblomsten har jeg ikke sett i blomst i det hele tatt.  Det er iallefall spennende å se hva som kommer.

Så er det nok narcissen Mount Hood som titter opp på bildet øverst til venstre.  Ned til høyre så kommer hortensiaen fra goodiebagen fra Plantasjens vårfest på Operataket med nye skudd og ved siden av den så er det en oransje humleblomst som også jobber seg fram.

Jeg blir så glad av å se disse små søte spirene og at planter får nye skudd.

Ha en deilig vårdag/vinterdag videre.



3 kommentarer:

  1. Så flotte vårtegn det er hos deg da! Min hortensia står i kjelleren og den skyter også godt nå. Gøy at de lever begge to :-)

    SvarSlett
  2. Disse irrgrønne spirene som titter opp mot lyset er herlige vårtegn. Det er å bli glad av ja :)
    En fin kveld videre fra Tone

    SvarSlett
  3. Vårens første spirer! Hvilket oppløftende syn :) Det nærmer seg...
    Kos deg med fuglekvitter og vårtegn. Nå blir det bare bedre og bedre :)

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...