onsdag 12. februar 2014

Sålisten legger på seg - sådd 2

Da blir det vår i Eplehagen i år også - del 2


Flittiglise, symphony white f1

HAGEPUTE, AUBrieta, RED CASCADE

ÅKERRIDDERSPORE, Delphinium Consolida ´Rose Queen´

PRAKTSALVIE, Salvia splendens, Blaze of fire ULLSALVIE, SALVIA FARinacea 

EGENhøstede frø fra 

BERGløk

ALLIUM



De frøene jeg har sådd i kveld prøvde jeg også i fjor.  Det var litt varierende resultat, men Flittiglise, praktsalvie og ullsalvien kom med blomstring, etter en lang flott sommer.  Ullsalvien må toppes om de kommer seg i år. De ble litt stenglete.   Åkerriddersporen kom veldig seint, derfor sår jeg tidlig nå i håp om sommerflor. 

Jeg prøver også å så noe annet , som er første gang for meg. Jeg har sådd alliumfrø høstet fra hagen.  Kanskje de kommer , kanskje kommer de ikke?  Den som venter får se. 




10 kommentarer:

  1. Hei! Dette er så spennende fordi man har så høye forventninger. Man ser plantene for seg på det flotteste. Av erfaring blir resultatet så ymse, men man husker det som slår til. Åkerridderspore tror jeg ikke jeg har sett. Nydelig blåfarge, er veldig glad i riddersporer. Krysser fingre for god spiring. Vakkert er det du har sådd. Allium tror jeg går bra. De frøsår seg godt i bedet.
    Å gå å se etter hva som har spirt, er kjempespennende. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er mye forventinger til sådden, men de har nok også blitt ganske realistiske. Åkerridderspore er den rosa øverst til høyre i kollasjen. Den blå blomsten er Ullsalvien. Åkerriddersporen kom veldig seint i gang med blomstringen i fjor , og de var litt dårlig spiring på frøene. Så i år starter jeg en god måned før og tømte posen. Det stod at de skulle stå tett - så jeg håper det beste :)

      Slett
  2. Spennende å følge med på frølisten din Anne Karin :-) Lykke til med sådden.
    Stein

    SvarSlett
  3. Det er spennende å se andres sålister og her var det mye fint. Åkerriddersporen var spesielt fin, men så er jeg glad i riddersporer :) Har sådd en del som jeg har hatt god spiring på. Lykke til med sådden :)

    SvarSlett
  4. Alltid spennende med sådden fra år til år. Fine sorter du har valgt deg. Jeg ligger lavt i år, da jeg skal være så mye på reise. Får ikke stelt dem ordentlig. Satser heller på blomstring av staudene jeg sådde ifjor:) Ha en fin kveld. Våren nærmer seg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper staudene dine har overlevd vinteren og belønner deg med fint flor. Jeg har noen riddersporer og akeleier jeg håper vil blomstre i år. Det titter opp en og annen spire her nå, mest løker , så det er håp om vår.

      Slett
  5. Så herlig å så masse. Jeg gleder meg til å så her også. Hvit flittig lise er nydelig... nydelig!!

    SvarSlett
  6. I completed it with my 10-year-old, and inside a half-hour, he was writing an application.

    If you happen to be currently here it really is because you
    happen to be looking for a way to hack the password of an Facebook account.
    Personalizing Facebook is one area all users appreciate a
    lot, and also the new Facebook timeline is undoubtedly helping things out
    a lot.

    Feel free to visit my homepage; find out more about, ,

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...