søndag 18. mai 2014

Vel overstått og snart klar for et ny stor fest!

En virkelig fantastisk flott 17. mai feiring er vel overstått.  Nydelig vær, flott og grønt , og utrolig mange glade mennesker overalt.  Bedre kan det ikke gjøres.  Bildet er fra rådhusplassen i Oslo- tatt dagen før dagen.  Her er det noen flinke gartnere som har gjort en fantastisk jobb.  Lekkert resultat.







































Nå er jeg straks klar for neste store fest.  En stor hagefest.  Jeg krysser fingrene for at jeg kommer meg til mitt andre hjemland og Chelsea Flower Show i neste uke.  Er det noen andre bloggere som skal dit?

Kollasjen under er Eplehagens debutanter i år.  Det er første gang disse akeleiene blomstrer hos meg.

Øvers fra venstre.  Den røde akeleien ´Clementine Red´  kjøpte jeg på Hagemo eller Garden living sin stand i 2013 mener jeg.  I år blomstrer den.  Flott, ikke sant?

Den øverst til høyre er Dobbel Whiskey - nei , det heter den jo ikke - det er Winky Double red white. Dette er den eneste planten jeg klarte å ale opp til blomst fra en hel frøpakke, men vakker er den.

Så kommer kanskje den mest spennede akeleien , synes jeg- Den fikk gjenta seg selv, og er også nederst til høyre også.  Det er akeleie canadaensis.  Jeg kjøpte den muligens på Botanisk Haves venner, men dette husker jeg ikke helt.  Jeg liker godt den varme gul-oransje fargen på den.

Jeg mener den heter Blå-hvit vår akeleie - de er fra frø jeg kjøpte på hagemessen 2012.  I år blomstrer de.  De kom først og har flott blågrønt løv.  Den er veldig søt synes jeg.  Og de frøene er spirevillige.  Jeg har sådd mer av denne for å ha i hagen i skogen.

Til nederst til venstre så er det akeleie flabellata - Nana Alba.  Denne tror jeg en hageland plante som jeg heller ikke så i blomst i fjor.

Jeg har litt akeleiefeber og det er noen som ennå ikke er blomstringsklare i Eplehagen.  Det kommer nok mer.






9 kommentarer:

  1. Ah, så flotte akeleier! Jeg er også glad i akeleiene. Har såpass mange i feriehagen at jeg kantet et bedd med dem :) Men de er ikke spesielle sorter etc, mest vanlige hvite, rosa og de litt høyere blå. Og så har jeg Klematisakeleie som jeg liker godt, tok frø av den og plantet ut en god del nye planter i fjor, som jeg er spent på blomstringen i år - akeleier er jo ikke alltid frøekte, så kanskje får jeg i hvertfall fargevariasjoner. Ha en flott søndag! Jeg kunne godt tenke meg å bli med til Chelsea, men nå blir det en tur til feriehagen istedet. Kjekt det også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en god ide å bruke akeleier som kantplante- Dvergakeleiene har jo helt perfekt størrelse også til det bruket. Må så enda mer tenker jeg. Klematis akeleie har prøvd å så, men i løpet av vinteren forsvant tusjmerkingen på pottene så jeg aner ikke om de spirer. Vet svaret om et par år... Jeg kommer nok til å sanke frø, men som du sier da blir det ikke navnesorter av dem. :)

      Får planlegge CFS bedre til neste år, evt Hamton Court Flower Show. Vi har inntil videre en leilighet i London så jeg tenkte tanken på å få med en gjeng hageglade over dit denne gangen, men så langt kom jeg ikke. Blir kombinert hage/venninnetur denne gangen.

      Slett
  2. Heldige deg som skal til Chelsea!
    Nydelige bilder du viser. Akeleier er favoritter i hagen og de får lov til å spre seg (nesten) som de vil her. Hos meg har de ikke begynt å blomstre ennå, men jeg håper de kommer snart:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. En lite oppmuntrings gave til meg selv denne turen til London. Det blr nok akeleieblomstring veldig snart hos deg også. Det går en tanke fort i haven på denne tiden, nesten så at man ikke kan reise bort.

      Slett
  3. Skulle ønske jeg hadde CFS til gode. Det var en fantastisk opplevelse i fjor. Tenker ofte på den turen. Ikke minst på "din" hage, Wisley. Akeleier er nesten mirakler, er mirakler.
    Ta mange bilder. GOD TUR! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Will do! Kommer sterkt tilbake med mine inntrykk fra cfs. Veldig hyggelig at du likte haven min. Får dessverre ikke sett til den denne gangen. :)

      Slett
  4. Herlige akeleier :) Og heldig er du som skal til chelsea flower show. Jeg synes akeleier er spennende når de får krysse seg og selvså seg littegrann. Man må passe på de, men flotte er de uansett da.
    Ha en riktig god tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk - sitter på flyet nå. :) Jeg har vært på CFS en gang før, men nå kan jeg mye mer så jeg tror det blir en litt annen type opplevelse. Det kan bli mange rare akeleier i haven min , for nå er det akeleie blomstring på flere steder samtidig.

      Slett
  5. Så mange nyyyydelige akeleier. Min lidenskap for dem har vokst seg til store høyder de siste årene. Jeg må stadig ha flere!!! Ha en fantastisk tur til CFS. Må dit selv en dag:)

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...