onsdag 18. mars 2015

X-faktor Grønn og Sort

Siste runde - dette har vært gøy.  Det var på høy tid for et dypdykk i bildearkivet.  Nå er jeg klar for en ny runde med blomstring i Eplehagen, men først må de Grønne og sorte kandidatene få lufte seg litt.

Her kan du sjekke ut de andre flotte bidragene i X-faktor  BlåRød,  hvit , gul og rosa - og her finner du mine blå oransjegule , rosa , hvite  favoritter.




Solhatt White Swan - hvite blomster kan nesten være grønne.  Dette er en slik blomst - humlene elsker den og jeg synes også den har mye sjarme.




Zinnia Lime er selvsådd og den liker jeg sammen med rosa og mørkt røde blomster.  Sneglene er veldig glad i disse så det er lurt å styre unna om det er mange av det slaget i nærheten.  Det var mange skuffelser når såpotten var rensket for alt grønt.  Altså kul sommerblomst, men pass opp for snegler.











Dette er en rød/sort dahilia Chat Noir, men som mange andre andre så er sort ofte bare en mørk nyanse av en annen farge.  Her er sentrum av blomsten nesten helt sort før en folder seg ut.


Busk nellik Dianthus barbatus nigrescens er helt klart topp tre av favorittene Sort/Grønn i Eplehagen.  Den er to-årig og jeg kjøpte den av Botanisk haves venner .  I fjorsommer blomstret den så flott.  Nå er det bare å håpe at det finnes spiredyktige frø rundt den som kan glede de neste årene.




Stormarikåpe - den er grønn.  Sant og si så vet jeg ikke om den er en favoritt eller ei.  Jeg er litt til og fra.  Bladverket ble svært stygt i løpet av sommeren , men den kler den rufsete hagen min så den får være med litt til.








Akeleier kommer fra det mørkeste mørke til det lyseste og letteste.  Tilvenstre så kan man se Black Barlow i to forskjellige showhager på CFS2014.

Den grønnhvite Barlow over bor i min egen hage.  Favoritt den også. Så hva kan man velge?















Sorte valmuer er også veldig kule synes jeg.  Dette er en peonvalmue  fra frø , som heter Black Peony







Men her tilslutt har vi vinneren .  Dette er en sen tulipan som heter Black Hero.  Ganske kjekt at den ikke blir så høy.  og den gjør seg mot røde akeleier, eller mot de grønn/hvite eller rosa - og i år har jeg supplert med aprikosfargede tulipaner i tillegg til de sorte.   Sorte tulipaner er en må-ha greie for meg og kanskje flere med.  Jeg synes iallefall de skaper dypde i sammenplantninger og tåler mange varianeter av farger sammen med seg.  Det eneste de ikke passer sammen med er lyseblå forglemmeiei.  Forglemmei er nå borte fra dette beddet, for Black Hero ble min ene og alene helt.  




.



19 kommentarer:

  1. Flotte alle sammen, men Black Hero tar kaka! Det er en nydelig tulipan :)

    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Mycket vackra gröna och svarta i din trädgård, tulpanen Black Hero är magnifik. Lycka till!

    SvarSlett
  3. Otroligt vilken färg tulpanen har.

    Lycka till

    SvarSlett
  4. Nydelig tulipan! Lykke til!

    SvarSlett
  5. Mycket snygg, det är många svarta tulpaner med ser jag. de är så vackra så det förtjänar de. Bra att hitta de som inte är så höga också.
    Ha en fin och skön mitt i veckan
    lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
  6. Vakkert,vakkert alt sammen. Lykke til!

    SvarSlett
  7. Ja, hvilken kan man velge, blant alle disse attraktive blomstene?
    'Black Hero' er et bra valg :) Flott sammen med det meste!

    SvarSlett
  8. Her var det mye vakkert! Men tulipanen var et godt valg! Ha en fin kveld og lykke til!

    SvarSlett
  9. Mørke tulipaner sammen med de røde akeleiene likte jeg godt:)

    SvarSlett
  10. "Black Hero" gir meg hakeslepp. Det er det vakreste jeg har sett på lenge. Hvor får man tak i slike flotte tulipaner. All mulig lykke til, denne har i alle fall X-factor spør du meg.

    SvarSlett
  11. Så nydelig din Black Hero er! Masse x-faktor her, ja!
    Lykke til!

    SvarSlett
  12. Hei! Yes, jeg har 'Black Hero'. Så fint at det er så fin. Ha det godt og lykke til! Anne

    SvarSlett
  13. "Black Hero", helt nydelig !!
    Lykke til :-)
    Eirin

    SvarSlett
  14. Den var flott! Skjønner det er vinneren i sort kategorien. Nydelig!
    Lykke til:-))

    SvarSlett
  15. Ååå, så mange vakre blomster du har.

    Lukke til.

    SvarSlett
  16. Nydelige blomster=) Nå er det bare å glede seg til de kommer tilbake=) Fin helg til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  17. Nydelig farge på din flotte tulipan!
    Lykke til i X-faktor :-)

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...