lørdag 7. mai 2016

Julerose - helleborous orientalis

Et lite bildedryss fra julerosene som blomstrer nå.    Det første bildet er av den største julerosen i knopp.  Fargenøyansene er nydelige fra sart rosa til mørkere kanter.





Her har den slått seg ut i all sin prakt.  Den har blitt stor og flott siden jeg plantet den i 2012.  En av de første staudene som jeg introduserte selv til min gamle hage.


 Disse hvite er ikke så store , er vel kanskje inne i sitt andre år i hagen min.  De har heldigvis lagt på seg i løpet av de to årene de også.


Under så er den store da den var helt ny i 2012 - 2 blomster .  Jeg har også et par nye på vent som skal plantes , De er på samme størrelse nå,  men jeg vet jo at de kan bli store og flotte planter i hagen min nå.

Ha en fortsatt god helg!





4 kommentarer:

  1. Hei

    Etter hva jeg kan se er ingen av de du viser H. niger, men H. orientalis :)
    Det finnes så uendelige fargenyanser av de og mønstre i blomsten at en kan bare gi seg helt over! Skikkelig flotte alle sammen :)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk , Marit ! Jeg var for rask i avtrekkeren , sorten er rettet til orientalis nå. Ja , det er sikkert og visst at de er vakre. Kos deg du også!

      Slett
  2. Så mange nydelige juleroser. De er så fine og det er ekstra stas at de blomstrer tidlig og lenge. Jeg har blitt mer og mer glad i de og det blir stadig flere i hagen. Nyt vårdagene.
    Jannicke

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...